PostHeaderIcon Les Images - Night on Earth

Les Images - Night on Earth

"Nocturnes - Berceuses - Reveries” - Musica dimenticata con Barbara Luisi e Alessandro Taverna

Mercoledì 18 luglio 2018 alle ore 18.00 l'Auditorium della Fondazione Paolo Grassi ospiterà in anteprima assoluta la presentazione del nuovo disco di Barbara Luisi (violino) e Alessandro Taverna (pianoforte), dal titolo Les Images - Encore!”.

Una raffinata selezione di nocturnes, berceuses e reveries per violino e pianoforte. Musica rara, se non addirittura dimenticata, di Faurè, Roslavets, Cyril Scott, Reger, Lilli Boulanger, Debussy, Pick-Mangiagalli e molti altri compositori più e meno noti.

Nel corso della serata saranno eseguiti dal vivo alcuni dei brani contenuti nel disco e saranno esposte e videoproiettate fotografie di Barbara Luisi appartenenti alla collezione "Night on Earth", che raccoglie scatti notturni in diversi paesi del mondo, da Parigi a Tokio, da Hualalai (Hawaii) a Venezia, passando per New York, Firenze e Bangkok. Françoise Gaillard scrive a proposito del progetto: "These familiar cities, these streets and monuments, we know them and yet we do not recognize them... these are the silent nights of Barbara Luisi, nights of magic and the re-enchantment of the world."

[Ingresso libero]

*************
Barbara Luisi è nata a Monaco di Baviera, vive e lavora tra New York, Zurigo e Camogli (GE). Violinista dall’età di nove anni, dopo il diploma alla Munich Arts and Music Highschool ha proseguito gli studi presso la Hochschule für Musik und Theater di Monaco. Ha suonato in importanti orchestre europee quali la Munich Philharmonic, l’Orchestre du Capitole de Toulouse e la Bayerische Staatsoper ed è stata Primo Violino nel Pocci String Quartet. Affascinata dalla camera oscura, a 17 anni ha iniziato ad interessarsi alla sperimentazione fotografica. La ritrattistica, spesso associata al teatro e alla musica, è tra i generi che predilige, insieme a nudo, still life e notturni. Ha studiato e lavorato con i fotografi Eikoh Hosoe, Art Streiber, Michael Grecco e Jock Sturges.
Tra le mostre personali recenti: 2018 - Akt. Ageless beauty. Fotografie di Barbara Luisi, Roonee 247 fine arts gallery, Tokyo (lecture all’Istituto Italiano di Cultura di Tokyo) (a cura di M. De Leonardis); 2017 - The Spiritual South, Quick Art Center - St. Bonaventure University, New York; Akt #2 – Fotografie di Barbara Luisi, Project Room Digimedia, Martina Franca (a cura di M. De Leonardis); Akt – Fotografie di Barbara Luisi, Palazzo Vernazza, Lecce (a cura di M. De Leonardis); 2016 - Fragilità, Acta International, Roma (a cura di M. De Leonardis); Vita Aeterna, Isaia, New York; 2015 - Florence after Nightfall, Teatro dell’Opera, Firenze; Dreamland, Glorietta gallery, Beirut; Night on Earth, NYU University, New York; 2014 - ŒUVRES RÉCENTES, Maison Européenne de la Photographie, Parigi; Night and Nude, galleria Emmeotto, Roma; Dreamland, Auditorium Fondazione Paolo Grassi, Martina Franca.
È autrice dei libri fotografici: Nude Nature (Böhlau, 2008); Glühende Nacht (Böhlau, 2008); Pearls, Tears of the Sea (Böhlau, 2011); Dreamland (Contrasto, 2014); Akt. Fotografie di Barbara Luisi (edizione limitata/ Tipografia Aquaro, 2017).

Alessandro Taverna, pianista. Indicato dalla critica musicale inglese come “successore naturale del suo grande connazionale Arturo Benedetti Michelangeli” (The Independent), Alessandro Taverna possiede una creatività musicale capace di “far sorgere un sentimento di meraviglia come una visita alla sua nativa Venezia”.
Si è imposto a livello internazionale con il Concorso Pianistico di Leeds nel 2009, dopo le significative affermazioni nei concorsi pianistici di Londra, Hamamatsu, il “Busoni” di Bolzano, il Premio Venezia, il Premio Arturo Benedetti Michelangeli: da allora la sua carriera ha conosciuto una costante crescita che lo ha portato ad esibirsi per le più importanti istituzioni musicali, come Musikverein di Vienna, Teatro alla Scala e Sala Verdi di Milano, Teatro San Carlo di Napoli, Teatro La Fenice di Venezia, Teatro Pavarotti di Modena, Auditorium Parco della Musica di Roma, Teatro Petruzzelli di Bari, Teatro Filarmonico di Verona, Wigmore Hall e Royal Festival Hall di Londra, Gasteig di Monaco, Konzerthaus di Berlino. Ha suonato come solista con orchestre quali Filarmonica della Scala, Münchner Philharmoniker, Royal Philharmonic, sotto la direzione di Lorin Maazel, Fabio Luisi, Riccardo Chailly, Daniel Harding e altri. Nel 2012 ha ricevuto al Quirinale da Giorgio Napolitano il “Premio Presidente della Repubblica”, per meriti artistici e per la sua carriera internazionale. All’attività concertistica affianca l’insegnamento presso la scuola di perfezionamento della Fondazione S. Cecilia di Portogruaro e al Conservatorio “Jacopo Tomadini” di Udine.

A NIGHT ON EARTH by Françoise Gaillard:
In his beautiful essay on photography, Roland Barthes has said that the photograph refers to the thingthat is “the necessarily real which was placed there, before the lens, without which,” he adds, with emphasis, “there would be no photography.” Viewing Barbara Luisi's night symphonies , one wonders: what is the reality found there, which the eye has never seen?
What does one make, for example, of these light tubes fitted into the dark sky of Cologne? To whose kingdom do they belong? Are these the tentacles of some giant octopus whom the night has brought out of its den? Are these the pipes of some mammoth organ? Are these the fingers of a titan? Or, more likely, the fluorescence of urban lighting that grows in the shade of the Cathedral portal? We do not know. Some photographs, Walter Benjamin has said, show shapes, figures and events that are otherwise invisible in the ordinary gaze we carry over them. Barbara Luisi’s photographs go even further. They almost reinvent them. Take the port of Geneva. What aurora borealis radiates from its trembling and fragile luminescence the black horizon? Take New York. What strange architecture, aerial and whirling, rises in spirals above the opaque mass in Central Park? And Oslo. What curious frostflowers grow in its inky sky? And Rome. What ice angel swept his wing to the fountain of Piazza del Popolo, turning its waters to crystal? So the lights of the night, with Barbara Luisi, leech coolness even as they irradiate their nocturnal landscape’s orange hues. In front of each image one pauses, wonders. The titles accompanying the pieces, rather than retaming our gaze, serve only to disconnect us further. How? Is it Paris, Vienna, Rome, Tokyo themselves that give rise to these images of spectral beauty? These cities, these streets, these monuments, we know them, having seen them in particular photos. And yet we do not know them. The more familiar we become with the images, the stranger they become to us, pulled from mystic lands. And yet what we feel is not concern. On the contrary. These are the quiet nights of Barbara Luisi. Nights of magic and the reenchantment of the world. The night makes, it is said, places of silence. Cities photographed by Barbara Luisi belie this accepted belief. They speak. They speak a silent language made in indecipherable signs that form mysterious phrases on the facades of apartments, on the roofs of buildings, on the calm surfaces of rivers. What seeks to tell us of these traced arabesques, drawn as if by an expert hand in calligraphy, which runs on the Ponte Vecchio, which began in the Bay of Beirut, which reflects in the dark mirror in the Port of Geneva? What message does this scriptural record want to deliver us, that seems left by a visitor from another world come to discover Paris? Photography, the etymology of the word indicates, is writing with light. But to light Barbara Luisi adds another dimension: time. That which is given to be seen as the form of illegible writing produced by the spells of the night, is actually the trace or signature of time. Of time passing. Of time that has passed and that has inscribed, overlayed, its movement on the still image. This is the reason for the strangeness that arrests us in meeting Barbara Luisi's photographs. But these luminously surprising impressions have their magic in another movement, without which the passage of time can not be registered, the movement at once random and controlled: the photographer during the shot. Barbara Luisi's cities seem to have been designed for the night; for resonating musically there; for speaking its silence.

QUANDO: Mercoledì 18 luglio 2018, ore 18.00 - Auditorium della Fondazione Paolo Grassi